چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. عوامل مختلفی در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند؛ بعضی از آن‌ها قابل تغییر و جلوگیری نیستند، مانند سابقه خانوادگی، جنسیت و سن. اما خوشبختانه می‌توانید اقدامات زیادی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید. شما می‌توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم از بیماری قلبی جلوگیری کنید. می‌‌خواهید بدانید چطور؟ پس در ادامه با ما در بلاگ زیواتک همراه شوید:

۱۴۰۲ سه شنبه ۷ آذر
264 بازدید
چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

دانش قدرت است. اگر خطرات حمله قلبی را درک می‌کنید، می‌توانید اقداماتی را برای بهبود سلامت خود انجام دهید. عوامل خطرناک، صفات و عادات سبک زندگی هستند که می‌توانند شانس ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهند. بنابراین، شناخت آن‌ها مهم است. شما می‌توانید برخی از عوامل خطرناک را تغییر دهید، برخی را نمی‌توانید. اولین قدم این است که با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید، که می‌تواند به شما کمک کند تا آنجا که می‌توانید عوامل خطرناک را کاهش دهید، کنترل کنید یا از آن پیشگیری کنید. آن‌ها ممکن است تغییرات سالم در عادات روزانه شما را توصیه کنند، دارو تجویز کنند یا هر دو. اگر پزشک مراقبت‌های اولیه ندارید، ما در این مطلب از زیواتک تصمیم داریم تا به روش‌ها و راهکارهایی بپردازیم که به شما کمک می‌کنند تا قلب سالم داشته باشید و از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. عوامل مختلفی در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارند؛ بعضی از آن‌ها قابل تغییر و جلوگیری نیستند، مانند سابقه خانوادگی، جنسیت و سن. اما خوشبختانه می‌توانید اقدامات زیادی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید. شما می‌توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم از انواع بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید. می‌‌خواهید بدانید چطور؟ پس در ادامه با ما در بلاگ زیواتک همراه شوید:

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

خطراتی که باید بدانید و توسط پزشکان باید بررسی شود:

  • بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی خود،
  • بررسی اینکه تا به حال دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده باشید،
  • بررسی انسداد عروق قلب، گردن یا پاهای خود،
  • عوامل خطرناک شما، از جمله سن، جنس، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، اضافه وزن یا چاق بودن، و اگر سیگار می‌کشید،
  • در مورد سبک زندگی شما، در مورد رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی، مصرف الکل و داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید؛

 

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

عوامل خطرناک برای حمله قلبی

از خطرناک‌ترین عوامل برای حمله قلبی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • اضافه وزن یا چاقی

 

۸ راهکار برای داشتن قلبی سالم

 

  • از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید،
  • تحرک داشته باشید: روزانه حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی کنید،
  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی کنید،
  • وزن خود را متناسب نگه دارید،
  • خواب با کیفیت داشته باشید،
  • استرس خود را مدیریت کنید،
  • آزمایشات غربالگری سلامت را به طور منظم انجام دهید!،
  • برای جلوگیری از عفونت بدن، اقدامات لازم را انجام دهی؛

 

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید!

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای داشتن قلب سالم انجام دهید، ترک سیگار و دخانیات است. حتی اگر سیگاری نیستید، حتما از دود سیگار دوری کنید.

مواد شیمیایی موجود در تنباکو و سیگار می‌تواند به قلب و عروق خونی آسیب برساند. دود سیگار اکسیژن خون را کاهش می‌دهد که این امر باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. دلیل این موضوع آن است که قلب برای تامین اکسیژن کافی برای بدن و مغز، باید سخت‌تر کار کند.

البته یک خبر خوب برای سیگاری‌ها داریم! خطر بیماری قلبی به محض ترک سیگار و از یک روز بعد از آن شروع به کاهش می‌کند. پس از یک سال ترک سیگار، خطر بیماری قلبی شما به نصف افراد سیگاری کاهش می‌یابد. مهم نیست چقدر سیگار کشیده‌اید، به محض اینکه سیگار را ترک کنید، قلب شما شروع به یافتن سلامتی خود می‌کند.

 

تحرک داشته باشید: روزانه حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی کنید!

فعالیت بدنی منظم و روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. فعالیت بدنی به کنترل وزن شما کمک می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به سایر بیماری‌هایی که ممکن است به قلب فشار وارد کنند را نیز کاهش می‌دهد. این بیماری‌ها شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع ۲ است.

اگر برای مدتی فعالیت بدنی نداشته‌اید، باید آرام آرام کار خود را شروع کنید. اما به طور کلی، باید حداقل اهداف زیر را برای خود تعریف کنید:

  • ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی متوسط، مانند پیاده‌روی با سرعت زیاد.
  • ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید، مانند دویدن.
  • دو یا چند جلسه تمرین قدرتی در هفته.

حتی اگر فعالیت بدنی شما کمتر از این میزان است، فواید قلبی آن همچنان دارد. بنابراین اگر نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را رعایت کنید، تسلیم نشوید. فقط پنج دقیقه حرکت هم می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند. فعالیت‌هایی مانند باغبانی، خانه‌داری، بالا و پایین رفتن از پله‌ها و پیاده‌روی با حیوان خانگی فعالیت‌هایی هستند که به سلامت قلب شما کمک بسزایی خواهند کرد. برای جلوگیری از بیماری قلبی لازم نیست سخت ورزش کنید. اما اگر شدت، طول و دفعات تمرینات خود را افزایش دهید، می توانید از مزایای بیشتری بهره ببرید.

 

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟ ۸ راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به محافظت از قلب، بهبود فشار خون و کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. یک برنامه غذایی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:

  • سبزیجات و میوه‌ها؛
  • لوبیا و سایر حبوبات؛
  • گوشت و ماهی بدون چربی؛
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی؛
  • غلات کامل؛
  • چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو.

دو نمونه از برنامه‌های غذایی سالم برای قلب عبارتند از: برنامه غذایی رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا (رژیم DASH) و رژیم غذایی مدیترانه‌ای.

برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، از موارد زیر کمتر در رژیم غذاییتان استفاده کنید:

  • وعده‌های غذایی شور یا پر سدیم؛
  • قند و شکر یا نوشیدنی‌های شیرین؛
  • کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه شده؛
  • الکل؛
  • غذاهای بسیار فرآوری شده، مانند گوشت‌های فرآوری شده و سوسیس و کالباس؛
  • چربی اشباع شده که در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و روغن پالم وجود دارد؛
  • چربی ترانس که در برخی از فست فودهای سرخ شده، چیپس و محصولات پخته شده یافت می‌شود.
  •  

وزن خود را متناسب نگه دارید

اضافه وزن – به‌خصوص در قسمت میانی بدن - خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. اضافه وزن، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع ۲ می‌شود.

شاخص توده بدنی (BMI) از قد و وزن برای تشخیص اضافه وزن یا چاق بودن فرد استفاده می‌کند. شاخص توده بدنی ۲۵ یا بالاتر به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، شاخص توده بدنی بالا با کلسترول بالاتر، فشار خون بیشتر و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

اندازه دور کمر نیز می‌تواند ابزار مفیدی برای اندازه‌گیری میزان چربی شکم شما باشد.

حتی یک کاهش وزن کوچک هم می‌تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد. اگر وزن خود را فقط ۳ تا ۵ درصد کاهش دهید، تری گلیسیرید خون و قند خون شما به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ برای شما کاهش می‌یابد. کاهش وزن بیشتر به بهبود فشار خون و سطح کلسترول خون شما نیز کمک می‌کند.

 

خواب با کیفیت داشته باشید

افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض خطر چاقی، فشار خون بالا، حمله قلبی، دیابت و افسردگی هستند.

بیشتر بزرگسالان به حداقل هفت ساعت خواب شبانه نیاز دارند. کودکان معمولاً به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. برای داشتن قلب سالم، اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید. یک برنامه خواب منظم و کافی تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. برای انجام این کار، هر روز در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و راس ساعت از خواب بیدار شوید. اتاق خواب خود را نیز تاریک و ساکت نگه دارید تا راحت‌تر بخوابید.

اگر احساس می کنید به اندازه کافی می‌خوابید اما در طول روز همچنان خسته هستید، حتماً با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است تنفس شما مشکل داشته باشد و دچار آپنه انسدادی خواب باشید. آپنه انسدادی خواب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. علائم آپنه انسدادی خواب شامل خروپف بلند، توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب و بیدار شدن از خواب با نفس نفس زدن است. اگر اضافه وزن دارید، درمان آپنه انسدادی خواب شامل کاهش وزن هم هست. برای بررسی بهتر، با پزشک معالج مشورت کنید.

 

استرس خود را مدیریت کنید!

استرس مداوم می‌تواند در افزایش فشار خون و سایر عوامل خطر بیماری قلبی نقش داشته باشد. برخی افراد نیز به روش‌های ناسالم سعی در مدیریت استرس خود دارند. برای مثال، پرخوری عصبی، نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن روش‌های ناسالم در مدیریت استرس هستند. شما می‌توانید با یافتن راه‌های دیگری برای مدیریت استرس، سلامت بدن و در پی آن سلامت قلب خود را تقویت کنید. تاکتیک‌های سالم شامل فعالیت بدنی، تمرینات آرامش‌بخش، تمرکز حواس، یوگا و مدیتیشن است.

اگر استرس شدید دارید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید! استرس مداوم ممکن است با شرایط سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط باشد. این شرایط همچنین با عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا و کاهش ضربان قلب، مرتبط است. برای درمان افسردگی یا اضطراب کوتاهی نکنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

آزمایشات غربالگری سلامت را به طور منظم انجام دهید!

فشار خون و کلسترول بالا به قلب و عروق خونی آسیب جدی می‌رساند. اما اگر چکاپ منظم نداشته باشید، نمی‌توانید متوجه شوید که آیا فشار خون و کلسترول خون شما بالا هست یا خیر. حتماً وضعیت بدن خود را کنترل کنید. اگر بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت دارید، حتماً مطمئن شوید که داروهایتان را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف می‌کنید و از یک برنامه سبک زندگی سالم پیروی می‌کنید.

 

برای جلوگیری از عفونت بدن، اقدامات لازم را انجام دهید!

برخی از عفونت‌ها ممکن است منجر به مشکلات قلبی شوند. به عنوان مثال، بیماری لثه می‌تواند عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. بنابراین هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. چکاپ‌های منظم دندانپزشکی را نیز انجام دهید.

سایر بیماری های ناشی از عفونت نیز می‌توانند مشکلات قلبی موجود را بدتر کنند. واکسن‌ها به محافظت در برابر بیماری‌های عفونی کمک می‌کنند. واکسن‌های زیر را تحت نظر پزشک تزریق کنید:

  • واکسن سالیانه آنفولانزا.
  • واکسن کووید-19، که شانس ابتلا به بیماری شدید را کاهش می دهد.
  • واکسن پنوموکوک، که خطر ابتلا به برخی بیماری‌های ناشی از باکتری را کاهش می‌دهد.
  • واکسن Tdap که از کزاز، دیفتری و سیاه سرفه محافظت می‌کند.

از متخصص خود بپرسید که آیا به واکسن دیگری نیز نیاز دارید یا خیر.

 

و در پایان این که...

در این مطلب به بررسی راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی پرداختیم. تغذیه مناسب، کنار گذاشتن عادت‌های ناسالم در زندگی و چکاپ بدن مهم‌ترین راه‌های حفظ سلامت قلب هستند.

 

 

سوالات متداول درباره پیشگیری از بیماری‌های قلبی

 

چه چیزهایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد؟

مهمترین عوامل شامل مصرف دخانیات، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون، دیابت، چاقی، فعالیت بدنی کم و استرس است.

 

چگونه می‌توان فشار خون را کنترل کرد و از بیماری قلبی جلوگیری کرد؟

داشتن یک سبک زندگی سالم شامل مصرف غذاهای کم‌نمک، تغذیه مناسب، ورزش منظم، مدیریت استرس و در صورت لزوم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌توانند به کنترل فشار خون کمک کنند.

 

تغذیه چه تأثیراتی بر سلامت قلب دارد؟

رژیم غذایی متعادل و کم‌چربی، مصرف کم نمک و قند، و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای سلامتی قلب بسیار مفید است.