عوارض مصرف الکل و تاثیر آن برسلامت قلب

احتمالاً می‌دانید که نوشیدن الکل زیاد یا بیش از حد، برای سلامتی مضر است. اما وقتی صحبت از تاثیر الکل بر سلامت قلب به میان می‌آید، ممکن است صحبت‌های مختلفی را شنیده باشید. شاید برخی ادعا کنند که نوشیدن مشروبات الکلی برای سلامت قلب مفید است. اما آیا واقعاً چنین ادعایی صحیح است؟ آیا نوشیدن الکل می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند یا آن را بدتر می‌کند؟ در این مقاله از وبسایت زیواتک تصمیم داریم به بررسی علمی و دقیق تاثیر عوارض مصرف الکل برای قلب بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

۱۴۰۲ سه شنبه ۳ بهمن
117 بازدید
عوارض مصرف الکل و تاثیر آن برسلامت قلب

عوارض مصرف الکل برای قلب

احتمالاً می‌دانید که نوشیدن الکل زیاد یا بیش از حد، برای سلامتی مضر است. اما وقتی صحبت از تاثیر الکل بر سلامت قلب به میان می‌آید، ممکن است صحبت‌های مختلفی را شنیده باشید. شاید برخی ادعا کنند که نوشیدن مشروبات الکلی برای سلامت قلب مفید است. اما آیا واقعاً چنین ادعایی صحیح است؟ آیا نوشیدن الکل می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند یا آن را بدتر می‌کند؟ در این مقاله از وبسایت زیواتک تصمیم داریم به بررسی علمی و دقیق تاثیر عوارض مصرف الکل برای قلب بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

 

عوارض مصرف الکل برای قلب

الکل چگونه بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؟

اگر زیاد الکل می‌نوشید، حتماً باید از عوارض مصرف الکل مطلع شوید. در اینجا برخی از اثرات الکل بر قلب آورده شده است:

 

افزایش خطر بروز آریتمی‌های قلبی

به طور متوسط، زمانی که بدن شما در حال استراحت است، ضربان قلب منظم حدود 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اما الکل می‌تواند مستقیما برروی سول‌های قلب تاثیر بگذارد و باعث تحریک آن‌ها شوداین تحریک می‌تواند منجر به ایجاد ضربان‌های نا منظم یا سریع شود.

 

شاید برایتان مفید باشد: تشخیص آریتمی با نسل جدید دستگاه‌های سینه‌چسب

 

۱- افزایش فشارخون

شاید زمانی که در حال نوشیدن الکل هستید، احساس آرامش کنید، اما این احساس تنها در ذهن شماست و بدن تاثیری متفاوت از نوشیدنی‌های الکلی می‌گیرد. الکل می‌تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش موقت آن شود. افزایش فشار خون، باعث باریک شدن رگ‌های خونی و کند شدن جریان خون به قلب و بروز آریتمی‌های قلبی مانند تاکی ‌کاردی (ضربان قلب سریع) می‌شود. افزایش فشارخون در طولانی‌مدت  احتمال بروز بیماری قلبی عروقی (CVD) و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

اگر سابقه فشار خون بالا دارید، بهتر است به طور کامل از نوشیدن الکل اجتناب کنید یا با پزشک خود دررابطه با میزان مصرف الکل مشورت کنید.

 

۲- بیماری کاردیومیوپاتی الکلی

اثرات کوتاه‌مدت الکل (سردرد، حالت تهوع، بی‌حالی و سنگینی) به‌راحتی قابل تشخیص است. اما تاثیرات الکل به این موارد کوتاه‌مدت ختم نمی‌شود. الکل در بلندمدت نیز عوارضی برای بدن دارد. یکی از عوارض طولانی مدت الکل برای قلب، بیماری کاردیومیوپاتی الکلی است که موجب بزرگ شدن قلب و ضخیم، شل یا سفت شدن ماهیچه‌های قلب می‌شود.

هر چه شدت این بیماری بیشتر شود، عملکرد قلب در پمپاژ خون و حفظ ریتم طبیعی نیز ضعیف‌تر شده و احتمال بروز مشکلاتی از قبیل نارسایی قلبی یا آریتمی قلبی در شخص افزایش پیدا خواهد کرد.

 

شاید برایتان مفید باشد: آشنایی با انواع بیماری‌های قلبی به زبان ساده و راهکارهای جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی

 

آیا نوشیدن مقداری الکل برای قلب مفید است؟

اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که نوشیدن شراب قرمز نسبت به سایر مشروبات الکلی بهتر است، اما آیا همین شراب قرمز هم برای سلامت قلب مفید است و باعث تقویت عملکرد قلب می‌شود؟ خیر! هیچ‌یک از نوشیدنی‌های الکلی به سلامت قلب کمک نمی‌کنند و باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی نمی‌شوند.

انجمن قلب آمریکا نیز همین موضوع را تصدیق می‌کند و تاکید می‌کند که نوشیدن هر گونه ماده الکلی برای قلب مضر است.

افزایش فشارخون

عوامل دیگری که عوارض مصرف الکل برای قلب را تشدید می‌کنند

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که میزان و شدت عوارض مصرف الکل برای قلب، با توجه به سن و سایر شرایط، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این عوامل عبارتند از:

 

- سن

تحمل بدن در مقابل الکل در اواسط 40 سالگی مانند اوایل 20 سالگی فرد نیست. سن فرد در میزان تحمل الکل نقش دارد. شاید بعضی افراد با افزایش سن همان توانایی دوران جوانی را داشته باشند، اما این موضوع برای همه صادق نیست و این توانایی برای همیشه دوام نمی‌آورد.

با افزایش سن، توانایی بدن ما برای پاکسازی الکل کاهش می‌یابد و حساسیت ما به الکل افزایش می‌یابد. همچنین با بالا رفتن سن، فرد دچار بیماری‌های بیشتری می‌شود و قطعاً داروهای مختلفی مصرف می‌کند؛ به همین دلیل ممکن است مصرف الکل در سنین بالا با مصرف داروها تداخل پیدا کند و باعث ایجاد اختلال در بدن شود.

 

- سایر شرایط پزشکی

از بسیاری جهات، سابقه پزشکی شما (و البته شرایط حال حاضر شما) می‌تواند چیزهای زیادی در مورد مصرف الکل و تاثیر آن بر بدن شما بگوید. این بدان معناست که اگر مبتلا به بیماری‌های خاصی هستید و با شرایط جسمی خاصی زندگی می‌کنید و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، همه این‌ها بر نحوه تأثیر الکل بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. ابتلا به بعضی بیماری‌های خاص می‌تواند نوشیدن الکل را خطرناک‌تر کند و حتی برای قلب، مشکلات جبران ناپذیری بیافریند.

علاوه‌بر این، به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های الکل از شکر ساخته شده‌اند. بنابراین، اگر مستعد ابتلا به دیابت هستید یا تری گلیسیرید بالا دارید، نوشیدن الکل ایده خوبی نیست. بالا رفتن قند خون و تری گلیسیرید خون هر دو منجر به بروز مشکلات قلبی می‌شود و این یکی دیگر از عوارض مصرف الکل برای قلب است.

پزشکان همچنین هشدار می‌دهند که اگر اختلال عملکرد کبدی دارید یا از داروهای دیگری استفاده می‌‌کنید که از طریق کبد پردازش می‌شوند و کبد شما آن‌ها را جذب می‌کند، خطرات ناشی از مصرف الکل ممکن است برای شما متفاوت باشد. به همین دلیل حتماً با پزشک معالج خود در مورد نحوه الکل با داروهای تجویزی صحبت کنید.

 

 

سوالات متداول درباره عوارض مصرف الکل برای قلب

 

آیا مصرف متوسط الکل برای قلب ضرر دارد؟

بله. مصرف الکل هیچ فایده‌ای برای قلب ندارد و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی، به خصوص در افراد مستعد با پیش‌زمینه بیماری، شود.

 

مصرف الکل بر قلب چه تاثیری دارد؟

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به فشارخون بالا، افزایش ضربان قلب، آریتمی قلبی و تضعیف عضله قلب شود.

 

آیا مصرف الکل خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

بله، مصرف مفرط الکل می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش دهد و عوارضی مانند آترواسکلروز و افزایش فشارخون را ایجاد کند.

 

آیا مصرف الکل می‌تواند بر تاثیرات داروهای قلبی تاثیر بگذارد؟

بله، مصرف الکل ممکن است با برخی داروهای قلبی تداخل داشته باشد. بنابراین، همیشه باید جزئیات را با پزشک خود مطرح کنید.

 

آیا افرادی با مشکلات قلبی خاص باید مصرف الکل را محدود کنند؟

بله، افراد با مشکلات قلبی خاص باید مصرف الکل را محدود یا متوقف کنند.