چه موقع و برای چه درد سینه‌ای باید با اورژانس تماس گرفت؟

درد قفسه سینه را هیچ گاه نباید نادیده گرفت و فورا برای گرفتن کمک پزشکی باید دست به کار شد. درد قفسه سینه از علائمی است که معمولاً نشانه‌ای از حمله قلبی و وضعیتی فوری است که باید خیلی سریع بررسی و تشخیص داده شده و درمان شود. اگرچه ممکن است درد سینه ناشی از حمله قلبی نباشد، اما هرگز نباید این احتمال را نادیده گرفت. در هر صورت، حتی اگر اندکی شک دارید و احتمال می‌دهید که درد سینه منشا قلبی داشته باشد، باید بلافاصله با شماره اورژانس 115 تماس بگیرید. این تماس می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. در این مطلب از زیواتک بررسی خواهیم کرد که چه موقع برای درد سینه با اورژانس تماس بگیریم. با ما همراه باشید.

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان
278 بازدید
چه موقع و برای چه درد سینه‌ای باید با اورژانس تماس گرفت؟

علت درد قفسه سینه چیست؟

درد قفسه سینه حاد، طولانی مدت یا مکرر میتواند ناشی از ضایعات مختلف باشد؛ برخی از این بیماری‌ها ممکن است مشکل مهمی برای فرد نداشته باشند و یا برعکس، تهدید کننده زندگی باشند. برخی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه عبارت‌اند از:

  • - سوزش سر معده و معده درد
  • - ریفلاکس مری (بازگشت اسید به مری)
  • - بیمارهای مختلف قلبی
  • - استرس و اضطراب
  • - کوستوکندریت (التهاب غضروف محل اتصال دنده ای به جناغ)
  • - وارد شدن ضربه به قفسه سینه
  • - مشکلات ریوی
  • - لخته شدن خون در شریان ریوی
  • - سکته قلبی

علاوه بر این، درد قفسه سینه از خفیف تا شدید متغیر است و می‌تواند به‌صورت سوزش، احساس کوفتگی، درد، طپش، فشردگی مشخص شود.

 

 آیا درد قفسه سینه خطرناک است؟

همه موارد درد قفسه سینه به معنای مشکل قلبی نیستند و نمی‌توان تمامی دردهای قفسه سینه را خطرناک تلقی کرد؛ ولی تشخیص علت درد قفسه سینه اکثرا برای بیماران دشوار است و نیاز به بررسی تخصصی دارد، بنابراین باید در صورت احساس درد سینه با اورژانس 115 تماس بگیرند، به خصوص اگر درد غیرقابل تحمل، شدید و طولانی ‌مدت باشد.

 

چه زمانی برای درد قفسه سینه باید به اورژانس مراجعه کنیم؟

مراجعه به اورژانس در شرایط درد سینه برای تشخیص علت و درمان به‌موقع می‌تواند نجات بخش باشد مخصوصا اگر درد همراه با هر یک از علائم زیر باشد،:

  • - دشواری در تنفس؛
  • - حالت تهوع یا استفراغ؛
  • - سرگیجه؛
  • - فشار، سفتی، یا احساس فشرده شدن در ناحیه قفسه سینه؛
  • - دردی که به بازوی چپ، یا هر دو بازو، گردن، فک، پشت یا ناحیه بالای شکم انتشار پیدا می‌کند
  • - ضربان قلب به طور غیر طبیعی بالا یا پایین برود؛
  • - ضربان قلب در زمان استراحت سریع باشد؛
  • - رنگ پریدگی؛
  • - تعریق؛
  • - گیجی؛
  • - احساس ضعف مفرط؛
  • - درد سینه که با نیتروگلیسیرین زیر زبانی آرام نمی‌گیرد و بیش از 10 دقیقه ادامه می‌یابد.
  • - از دست دادن هوشیاری و بیهوش شدن؛
  • - درد منتشر میان سینه یا ناراحتی در قفسه سینه که از بین نمی‌رود و ممکن است به‌صورت فشار، سفتی یا فشردگی احساس شود.

 

چرا باید برای درد سینه با اورژانس تماس بگیرم؟

با انسداد و یا تنگی عروق مهم خون رسان عضله قلب و در صورت قطع جریان خون به‌مدت بین بیست تا شصت دقیقه سلول‌های عضلانی قلب از قسمت درونی حفره قلب شروع به صدمه دیدن و از بین رفتن می‌کنند . در این مدت، اگر با استفاده از داروهای حل کننده لخته و یا انجام آنژیوگرافی جای‌گذاری استنت موفق  به باز کردن رگ قلب و برقراری مجدد جریان خون شویم، احتمالاً عملکرد قلب به حالت طبیعی بازگردانده می‌شود. در غیر این صورت، در هر ثانیه، تعداد بیشتری از سلول‌های عضلانی قلب می‌میرند و عملکرد آن‌ها برای همیشه از بین میرود. این یعنی بعد از گذشت ۶ تا ۱۲ ساعت از شروع حمله قلبی، تقریباً تمام سلول‌های قسمت دچار حمله قلبی از بین می‌روند و در نتیجه، باز کردن رگ مسدود، دیگر فایده چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل است که ثانیه‌ها برای فردی که دچار سکته قلبی شده، اهمیت زیادی دارند.

اهمیت زمان در درمان سکته قلبی به حدی بالاست که پزشکان بر حفظ زمان استاندارد از لحظه ورود بیمار به اورژانس تأکید می‌کنند. حد قابل قبول زمان درمان بیماران سکته قلبی با داروهای حل کننده لخته در حالت مطلوب کمتر از ۳۰ دقیقه از ورود بیمار به اورژانس است. همچنین، در بیمارانی که تصمیم به انجام آنژیوگرافی و استفاده از بالن دارند، زمان مطلوب برای این اقدام تا ۹۰ دقیقه بعد از ورود به اورژانس است.

همه مراکز و بیمارستان‌ها ملزم به نظارت دقیق بر رعایت این اصول هستند و باید موانع درمان سریع بیماران را از بین ببرند. بر اساس اهمیت این موضوع، اگر شما یا اطرافیان و دوستان علایم‌ مختصر درد سینه داشتید، برای پیش گیری از عواقب بعدی ، توصیه می‌شود که فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

چگونه بفهمم که دچار حمله قلبی شده‌ام؟

بدون شک، شایع ترین علامت یا نشانه حمله قلبی، درد قفسه سینه است. با این حال، ممکن است تعجب کنید که بدانید برخی از مردان و زنان حملات قلبی را بدون درد قفسه سینه تجربه می‌کنند. حمله قلبی چه با درد قفسه سینه همراه باشد چه نباشد، همچنان می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به رسیدگی فوری دارد. علائم و نشانه‌های رایج حمله قلبی عبارتند از:

  • - درد قفسه سینه؛
  • - تنگی نفس یا مشکل در تنفس؛
  • - دردی که به بازوها، پشت یا فک منتشر می‌شود ؛
  • - سرگیجه؛
  • - عرق کردن یا احساس سردی بدن؛
  • - حالت تهوع.
  •  

مهم است که به خاطر داشته باشید که حمله قلبی برای همه یکسان نیست. اگر فکر می‌کنید که دچار حمله قلبی شده باشید، در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.

 

بهترین اقدام در زمان درد سینه حاد چیست؟

حمله قلبی و درد سینه حاد امری جدی و وخیم است که نیازمند اقدام فوری و تخصصی  است. در این مواقع، عوامل زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

تماس با اورژانس: بلافاصله پس از احساس درد سینه حاد یا حمله قلبی، تماس با اورژانس 115 بسیار حیاتی است. کارشناسان اورژانس می‌توانند شما را راهنمایی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

 

- استراحت و عدم فعالیت: در صورتی که درد سینه حاد دارید، باید در آرامش کامل استراحت کنید. هرگونه فعالیت بیش از حد می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

 

- عدم مصرف داروها بدون تجویز پزشک: از مصرف داروها به ویژه داروهای گیاهی بدون مشاوره پزشک پرهیز کنید.

 

- دریافت مشاوره پزشکی: در صورت امکان، با یک پزشک یا پرستار تماس بگیرید و وضعیت خود را با او در میان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

- عدم تاخیر در مراجعه به مرکز درمانی: اگر وضعیت شما به نظرتان وخیم می‌آید یا علائم شدیدتر می‌شوند، بلافاصله به اورژانس یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

توجه داشته باشید که در هر صورت، بهترین راهکار تماس با اورژانس است. این اقدام به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به خدمات تخصصی پزشکی دسترسی داشته باشید.

 

اقدامات اورژانسی برای درد سینه

اقدامات فوری برای درمان درد سینه و حمله قلبی بسیار حیاتی هستند. در این مواقع، تیم پزشکی اورژانس آماده اجرای اقدامات زیر است:

- نوار قلب: بلافاصله باید نوار قلب گرفته شود تا وضعیت عملکرد قلبی بررسی و نتایج آن تحلیل شود. این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است و به تشخیص سریعتر و دقیق‌تر مشکل کمک می‌کند.

 

- آزمایش خون: بررسی نمونه‌ خون جهت تشخیص و ارزیابی میزان آسیب در قلب ضروری است. این آزمون می‌تواند اطلاعات مهمی در خصوص وضعیت قلبی بیمار ارائه دهد.

 

- تزریقات: گرفتن رگ از دست یا بازو برای تزریقات از مراحل اساسی در اورژانس‌های قلبی است. این اقدام به اطمینان از تزریق دقیق داروهای لازم کمک می‌کند.

 

- تأمین اکسیژن: بیماران با تنگی نفس باید فورا اکسیژن دریافت کنند تا وضعیت تنفسی آن‌ها بهبود یابد و اکسیژن اعضای بدن تامین شود.

 

- قرص‌های زیر زبانی: برای کاهش درد و اضطراب قلبی، ممکن است قرص‌های زیر زبانی تجویز شوند. این قرص‌ها به طور سریع و موثر در کاهش درد سینه عمل می‌کنند.

 

- مسکن‌های قوی: در برخی موارد، برای کاهش درد قلب و اضطراب مسکنهای قوی مانند مورفین، تجویز می‌شوند.

 

- آسپیرین: استفاده از آسپیرین بدون پوشش و جویدنی به‌میزان 300 میلی گرم (3 قرص آسپیرین بچه)  برای رقیق کردن خون و کاهش صدمه قلب مهم است.

 

- ضد پلاکت دوم: در برخی موارد، پلاویکس یا داروهای مشابه، تجویز می‌شوند تا خطر تشکیل لخته خون کاهش یابد.

 

- داروهای حل کننده لخته: در صورت لزوم، داروهایی تجویز می‌شوند که لخته‌های خون را از بین می‌برند.

 

- آنژیوگرافی و استنت گذاری: در صورت لزوم، انجام آنژیوگرافی و استنت گذاری جهت باز کردن رگ‌های تنگ و یا مسدود شده در بخش صدمه دیده قلب ضروری است.

 

توجه: تمامی این اقدامات نیازمند تجویز و نظارت پزشک هستند و باید تحت نظر متخصصین پزشکی انجام شوند.

 

و در پایان این که...

درد قفسه سینه را نباید به هیچ وجه نادیده گرفت. وقتی صحبت از درد قفسه سینه می‌شود، هر ثانیه می‌تواند برای نجات بیمار حیاتی باشد. سلامتی، امنیت و آسایش خود را به شانس نسپارید. اگر از درد قفسه سینه رنج می برید، بلافاصله با 115 تماس بگیرید تا مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید.

 

سوالات متداول در مورد تماس با اورژانس برای درد سینه

 

چرا درد قفسه سینه اورژانسی است؟

درد قفسه سینه یکی از علائم شایع حمله قلبی و سایر شرایط تهدید کننده زندگی است، بنابراین هرگز نباید آن را ساده انگاشت. در صورت درد سینه، با 115 تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

 

آیا استرس باعث درد قفسه سینه می‌شود؟

استرس، اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند به صورت درد حاد و یا مزمن قفسه سینه ظاهر شوند. سایر شرایط می‌توانند باعث درد کوتاه مدت و حاد قفسه سینه شوند، از جمله مشکلات ریوی و آسیب‌های اسکلتی عضلانی.

 

چه زمانی درد قفسه سینه خطرناک نیست؟

در موارد زیر به احتمال زیاد مشکل شما قلبی نیست :

    • درد یا ناراحتی شما لحظه‌ای باشد.
    • درد در یک نقطه کوچک احساس شود.
    • با تغییر موقعیت بدن، درد شما بدتر یا بهتر شود.

به هر حال تماس با اورژانس ضروری است.