دستگاه نوار قلب خانگی یا الکتروکاردیوگرام خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایل خرید دستگاه نوار قلب خانگی چیست؟ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 60 درصد مردم جهان به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند و این بیماری نخستین عامل مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌آید. بیماری قلبی و عروقی می‌تواند ناشی از شیوه‌ زندگی نادرست و کم‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب (مصرف غذاهای بیش از حد چرب، شور و تند) یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باشد. تشخیص به‌موقع بیماری‌های قلبی می‌تواند مانع از بروز خطرات جدی برای بیمار شود. یکی از راه‌های پی بردن به بیماری‌های قلبی و عروقی، آزمایش نوار قلب است که توسط متخصصین قلب انجام می‌شود. اما آیا همه ما همیشه و در تمام ساعت‌های شبانه‌روز به پزشک برای انجام تست نوار قلب (آزمایش الکتروکاردیوگرام یا ECG) دسترسی داریم؟ قطعاً خیر. در اینجاست که لزوم داشتن دستگاه نوار قلب خانگی احساس می‌شود. اگر هنوز برای خرید دستگاه ECG خانگی تردید دارید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید تا به دلایل خرید دستگاه نوار قلب خانگی پی ببرید. با ما همراه باشید.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت
1444 بازدید
دستگاه نوار قلب خانگی یا الکتروکاردیوگرام خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه نوار قلب خانگی یا الکتروکاردیوگرام خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه های نوار قلب خانگی مزایای زیادی نسبت به دستگاه ECG سنتی 12 لید دارند. استفاده از دستگاه ECG قابل حمل ساده، راحت و ارزان است. پایش قلب را می توان در خانه در هر زمانی انجام داد و اندازه گیری ها در عرض چند دقیقه آماده و ثبت می شوند. دستگاه ECG قابل حمل سبک و جمع و جور است. استفاده از آن حتی ساده تر از اندازه گیری فشار خون است.

حوادث قلبی می تواند به صورت پراکنده رخ دهد و در طول ویزیت پزشک رخ نمی دهد. با نظارت بر ECG در خانه، می توان وضعیت را ثبت کرد و برای تجزیه و تحلیل بعدی توسط پزشک ذخیره کرد. بهترین زمان برای معاینه قلب زمانی است که احساس ناخوشی می کنید و برخی از علائم هشدار دهنده حمله قلبی را تجربه می کنید. هنگامی که بیمار احساس ناخوشی کرد، بیمار و خانواده وی می توانند بلافاصله سیگنال را با استفاده از دستگاه مانیتورینگ ECG خانگی ضبط کرده، وضعیت را ارزیابی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مختصری درباره بیماری‌های قلبی و عروقی

اصطلاح بیماری قلبی و عروقی به چندین نوع بیماری اشاره دارد که در قلب یا رگ‌ها (سرخ‌رگ‌ها، موی‌رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها) رخ می‌دهد. شایع‌ترین نوع بیماری قلبی بیماری عروق کرونر (CAD) است که بر جریان خون به قلب تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش جریان خون و در نهایت حمله قلبی می‌شود.

 

گاهی اوقات بیماری قلبی ممکن است خاموش و بی‌صدا باشد و تا زمانی که فرد علائم یا نشانه‌های حمله قلبی، نارسایی قلبی یا آریتمی را تجربه نکند، نمی‌تواند وجود بیماری را حدس بزند. مهم‌ترین علائم بیماری‌های قلبی عبارتند از:

 

حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه، درد در قسمت پشت یا گردن، سوء‌هاضمه، سوزش سر دل، تهوع یا استفراغ، خستگی مفرط، احساس ناراحتی در قسمت بالای بدن، سرگیجه و تنگی نفس.

آریتمی: احساس تپش زیاد در قفسه سینه.

نارسایی قلبی: تنگی نفس، خستگی، تورم پاها، مچ پا، ساق پا، شکم یا رگ‌های گردن.

 

فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و سیگار از عوامل اصلی ایجاد خطر بیماری قلبی هستند. بیماری‌های زمینه و سبک زندگی نادرست نیز می‌توانند افراد را در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی قرار دهند، از جمله:

● دیابت

● اضافه وزن و چاقی

● رژیم غذایی ناسالم

● عدم تحرک بدنی

● مصرف زیاد الکل

دستگاه نوار قلب، بهترین روش برای شناسایی مشکلات قلبی

الکتروکاردیوگرام یک روش آزمایش است که در آن دستگاهی به نام دستگاه الکتروکاردیوگراف یا دستگاه نوار قلب (ECG)، عملکرد قلب را به صورت گرافیکی و با موج‌های معنادار نشان می‌دهد. پزشک متخصص قلب پس از مطالعه نوار قلب، می‌تواند در مورد سلامت قلب یا بیماری آن اطلاع پیدا کند. ECG یا EKG اقتصادی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه در مقایسه با سایر انواع روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی است. این روش بدون درد است و حداکثر 10 دقیقه طول می‌کشد.اما امروزه با پیشرفت‌های علم پزشکی و تکنولوژی‌هایی که در راستای رفاه انسان به وجود آمده‌اند، تست نوار قلب به کمک دستگاه‌های خانگی هم امکان‌پذیر شده است. دستگاه نوار قلب خانگی شبیه به دستگاه‌های کلاسیک نوار قلب عمل می‌کند. در ادامه با این دستگاه پزشکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

جهت مشاهده و خرید نوارقلب انگشتی (خانگی) اینجا کلیک کنید.

 

دستگاه نوار قلب خانگی چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه نوار قلب خانگی یا دستگاه نوار قلب قابل حمل یک دستگاه مدرن است که به بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی این امکان را می‌دهد تا بتوانند در هر ساعت از شبانه روز در خانه تست نوار قلب را انجام دهند و از سلامت خود اطمینان پیدا کنند.

دستگاه مانیتورینگ قلب خانگی به شما کمک می‌کند تا بدون آن که نیاز به تفسیر و خواندن نوار قلب داشته باشد، بتوانید به سرعت نتایج نوار قلب را تشخیص دهید. این دستگاه قابل‌حمل به اپلیکیشن مخصوص موبایل متصل می‌شود و امکان تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های دریافتی را به‌صورت آنلاین در چند ثانیه فراهم می‌کند.

اما در مورد این که دستگاه نوار قلب خانگی چطور کار می‌کند، باید گفت که این گجت پوشیدنی متشکل از چندین سنسور یا همان حسگر است. وقتی بیمار احساس می‌کند که ضربان قلب او نامنظم شده است، کافی است یک یا دو انگشت خود را روی حسگرهای تعبیه‌شده در دستگاه نگه دارد تا دستگاه کار خود را شروع کند. سنسورها به‌عنوان الکترودهایی عمل می‌کنند که فعالیت الکتریکی قلب بیمار را تا زمانی که انگشتان روی دستگاه قرار دارند، اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند. بعضی دستگاه‌های نوار قلب خانگی به ناحیه مچ دست و بعضی دیگر به قفسه سینه متصل شوند. اغلب، کیت شامل الکترودهای خاصی است که رنگ آن‌ها با هم متفاوت است. با کمک دستورالعمل‌های نوشته‌شده برای دستگاه می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

 دستگاه این اطلاعات را در برنامه‌ مخصوص تلفن‌های همراه هوشمند ذخیره می‌کند تا بیمار بتواند داده‌های اندازه‌گیری شده را بررسی کند و با پزشک خود به اشتراک بگذارد.

دستگاه نوار قلب خانگی دستگاهی قابل‌حمل و از نظر اندازه جمع‌و‌جور است. وزن سبک آن این امکان را می‌دهد تا بیمار بتواند حتی در تمام روز هم آن را بپوشد و بدون سختی با آن حرکت کند. دستگاه‌های نوار قلب عملکرد قلب را حتی حین فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی هم اندازه‌گیری می‌کنند.

چرا باید دستگاه نوار قلب خانگی بخریم؟

پزشکان متخصص قلب خرید دستگاه نوار قلب خانگی را برای تمام کسانی توصیه می‌کنند که دچار نارسایی‌هایی در عملکرد قلب خود یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای برای مشکلات قلبی هستند. به لطف فناوری‌های دنیای امروزی، استفاده از دستگاهنوار قلب شخصی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از همیشه شده است. داشتن چنین مانیتور قابل‌حملی به دلایل زیر می‌تواند برای افراد مفید باشد:

  • ●بیمار در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند وضعیت خود را بررسی کند.
  • ●کاربری آسانی دارند و بیمار می‌تواند نتایج را به‌راحتی بخواند.
  • ●قابلیت انتقال داده به کامپیوتر یا تلفن هوشمند را دارند و می‌توانند داده‌های دریافتی از قلب را به‌صورت لحظه‌ای برای پزشک معالج ارسال کنند.
  • ●اندازه این دستگاه کوچک و سبک است و می‌توان در همه‌جا آن را همراه داشت.
  • ●امکان شناسایی به‌موقع مشکلات قلبی با این دستگاه وجود دارد.

 

دستگاه نوار قلب خانگی چه مشکلاتی را تشخیص می‌دهد؟

اکنون که با مزایای دستگاه الکتروکاردیوگراف خانگی آشنا شدیم، این سؤال پیش می‌آید که این دستگاه قابل‌حمل امکان شناسایی کدام مشکلات قلبی را فراهم می‌کند؟ بعضی از مشکلات قلبی که دستگاه ECG خانگی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد عبارتند از:

  • ●تشخیص نارسایی قلبی
  • آریتمی
  • ●انفارکتوس میوکارد
  • ●ایسکمی

داده‌هایی که این دستگاه‌ جمع‌آوری می‌کند، یا به فضای ابری منتقل می‌شوند یا در اپلیکیشن تلفن همراه ذخیره شوند و در صورتی که هر یک از مشکلات قلبی تشخیص داده شد، بلافاصله هشداری برای پزشک متخصص قلب شما ارسال می‌شود تا پزشک سریعاً اقدامات لازم برای کمک به بیمار را انجام دهد. این ویژگی به‌خصوص برای بیمارانی که مشکلات حاد قلبی دارند مناسب است.

 

خرید بهترین دستگاه نوار قلب خانگی

مشکلات قلبی از جمله بیماری‌های خطرناکی محسوب می‌شود که عدم تشخیص آن‌ها یا تأخیر در درمان آن‌ها می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. مزیت‌های دستگاه نوار قلب خانگی موجب شده تا بسیاری از بیماران قلبی برای اطلاع لحظه‌ای از وضعیت قلب خود، از آن‌ها استفاده کنند. اما نکته‌ مهم اینجاست که برخی دستگاه‌های غیراستاندارد از برندهای متفرقه که با عنوان دستگاه نوار قلب ارزان به فروش می‌رسند، کارایی لازم را ندارند و به‌علت دقت پایین، اطلاعات قابل‌اعتمادی را ارائه نمی‌دهند. این امر می‌تواند مشکلات بسیار خطرناکی را برای بیماران قلبی به همراه داشته باشد.

از جمله محصولات زیواتک می‌توانیم به دستگاه نوار قلب زیواریتم اشاره کنیم. این دستگاه از انواع دستگاه‌های ECG خانگی یا جیبی به حساب می‌آید. اندازه آن بسیار کوچک بوده و استفاده آسانی دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید وضعیت قلب خود را هنگام بروز عارضه بررسی کنید. در این شرایط تشخیص پزشک هم دقیق‌تر می‌شود و دیگر نیازی به انجام آزمایش‌های سخت‌تر مانند تست ورزش نخواهد بود. قیمت این دستگاه بسیار پایین‌تر از دستگاه‌های بررسی ضربان قلب بیمارستانی است. هر زمانی که بیمار بخواهد می‌تواند با این دستگاه وضعیت قلب خود را بررسی کند.

این دستگاه بیضی‌مانند در قسمت جلو دارای دو الکترود و LED است. اگر بخواهیم در ارتباط با قسمت پشت دستگاه نیز اطلاعاتی به شما بدهیم می‌توانیم بگوییم که کلید reset، برچسب اطلاعات، پیچ دستگاه و درپوش باتری در این قسمت به چشم می‌خورد.