باید‌ها و نبایدهای قبل و بعد از نوار قلب

آیا تا‌به‌حال با خود فکر کرده‌اید که قبل و بعد از نوار قلب لازم است چه کارهایی را انجام دهید یا انجام دادن چه کارهایی قبل و بعد از این آزمایش ممنوع است؟ هر آزمایشی برای آنکه بهترین نتیجه را بدهد بایدها و نبایدهایی دارد. در ارتباط با نوار قلب نیز مواردی وجود دارد که باید قبل و بعد آزمایش آن‌ها را مدنظر قرار دهید تا آمادگی لازم برای گرفتن این آزمایش را داشته باشید. در این مقاله از وبلاگ زیواتک این بایدها و نبایدها را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

۱۴۰۲ سه شنبه ۳۱ مرداد
1504 بازدید
باید‌ها و نبایدهای قبل و بعد از نوار قلب

آیا تا‌به‌حال با خود فکر کرده‌اید که قبل و بعد از نوار قلب لازم است چه کارهایی را انجام دهید یا انجام دادن چه کارهایی قبل و بعد از این آزمایش ممنوع است؟ هر آزمایشی برای آنکه بهترین نتیجه را بدهد بایدها و نبایدهایی دارد. به‌طور مثال: هنگامی که می‌خواهید آزمایش اسید اوریک خون بدهید باید ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از آن، ناشتا باشید تا نتیجه آزمایش به درست‌ترین شکل ممکن نشان داده شود. در ارتباط با نوار قلب نیز مواردی وجود دارد که باید قبل و بعد آزمایش آن‌ها را مدنظر قرار دهید تا آمادگی لازم برای گرفتن این آزمایش را داشته باشید. در این مقاله از وبلاگ زیواتک این بایدها و نبایدها را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

 

نوار قلب به چه دلیلی انجام می‌شود؟

نوار قلب نوعی نمودار است که برای بررسی قلب افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند یا بررسی ضربان‌های قلبی افرادی که مشکلات قلبی دارند به کار می‌رود. این نوار چهارخان‌های رنگ دارای امواجی است که فعالیت‌های الکتریکی قلب را نشان می‌دهند. برای افرادی که مبتلا به آریتمی‌های قلبی هستند یا به‌دلیل وجود علائمی مانند درد در قفسه سینه، بی‌حالی و تپش قلب نامنظم به پزشک متخصص قلب مراجعه می‌کنند گرفتن الکتروکاردیوگرام توصیه می‌شود.

علاوه‌بر مواردی که ذکر کردیم ممکن است برخی از افرادی که دارای فشار خون بالا هستند قلبشان بزرگ شده باشد. این مسئله از طریق بررسی امواج الکتریکی قلب مشخص خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید قلب دارای سرخ‌رگ و سیاه‌رگ است. اگر سرخ‌رگ‌های قلب، تنگ شده باشند یا مسیر برخی از رگ‌ها مسدود شده باشد، الکتروکاردیوگرام این مشکل را نشان خواهد داد.

 

قبل و بعد از نوار قلب باید چه کارهایی را انجام دهیم؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم گرفتن الکتروکاردیوگرام احتیاج به آمادگی‌هایی دارد. به‌طور مثال: قبل از انجام این آزمایش نباید فعالیت‌های شدید انجام دهید. این چند روز نباید استرس داشته باشید تا نتیجه نوار قلب به‌درستی نشان داده شود.

اگر بنا است نوار قلب بعد از یک وعده غذایی گرفته شود باید دقت کنید که وعده غذایی سبکی میل کنید. مصرف غذاهای سنگین قبل از گرفتن این آزمایش توصیه نمی‌شود. می‌توانید از سبزیجات بخارپز یا غذاهای سالم و سبک دیگر استفاده کنید.

در آزمایش نوار قلب، لیدهایی وجود دارد که آن‌ها را به قفسه سینه، مچ دست و پا متصل می‌کنند. از آنجایی که آقایان در ناحیه سینه دارای مو هستند، بهتر است قبل از انجام این آزمایش موهای سینه خود را بتراشند. در این صورت لیدها بهتر به قفسه سینه می‌چسبند و نتیجه آزمایش نیز بهتر خواهد بود.

لازم است بدانید که برخی از داروهای قلبی یا غیرقلبی می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی نتیجه نوار قلب اثر بگذارند. علاوه‌بر آن، برخی از داروها عوارض قلبی دارند. در صورت مصرف باید پزشک به‌شکل دوره‌ای اثرات آن‌ها را با استفاده از نوار قلب پایش کند. در ادامه تعدادی از داروهایی که ممکن است نتیجه نوار قلب را تغییر بدهند معرفی می‌کنیم:

  • دیگوکسین
  • بتابلوکرها
  • آمیودارون و داروهای ضدآریتمی
  • داروهای روانپزشکی و ضدافسردگی
  • هیدروکسی کلروکین
  • آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدقارچی
  • برخی از آنتی‌هیستامین‌ها

 

دقت کنید که مصرف این داروها را به اطلاع پزشک برسانید ولی نیازی به قطع آن‌ها نیست.

به غیر از داروها برخی از ترکیبات هم می‌توانند اثرات مهمی روی نتیجه الکتروکاردیوگرام بگذارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ترکیبات مخدر، سموم نباتی و حیوانی یا برخی از غذاها و افزودنی‌ها اشاره کنیم.

به‌غیر از مواردی که ذکر کردیم گرفتن نوار قلب احتیاجی به آمادگی خاصی ندارد برای گرفتن نوار قلب‌های بیمارستانی نباید پانسمان یا لباس روی قفسه سینه باشد. همچنین اگر زخم یا عفونت پوستی در قفسه سینه وجود دارد بیمار باید قبل از گرفتن این آزمایش به پرسنل اطلاع بدهد.

هنگام گرفتن نوار قلب باید وسایل الکتریکی مانند موبایل دور از شما نگه داشته شود. علاوه‌بر آن،  زیورآلات نباید در ناحیه گردن یا بازو وجود داشته باشد یا در صورت وجود نباید مانع اتصال لیدهای دستگاه شود.

از آن‌جایی که نوار قلب آزمایشی ساده به حساب می‌آید لازم نیست که بعد از آن مراقبت‌های خاصی را انجام دهید. می‌توانید این آزمایش را انجام داده و با خیال راحت به انجام کارهای روزمره خود بپردازید.

 

توصیه‌های مهم قبل از انجام هولتر نوار قلب 

  • آخرین نوار قلب گرفته شده را همراه خود داشته باشید.
  • یک نفر همراه باید کنار شما باشد.
  • از قبل حمام کنید تا بدنتان تمیز باشد.
  • برای آقایان باید موهای سینه تا پایین ناف تراشیده شود.
  • لازم است که یک لباس راحت، جلو باز و گشاد بپوشید.
  • داروهای قلبی که مصرف می‌کنید را همراه خود ببرید.
  • در حین ثبت این مدل از نوار قلب فعالیت‌های معمولی روزانه خود را انجام دهید.
  • دکمه‌ای برای حوادث غیرمعمول در این دستگاه وجود دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، سرگیجه، تاری دید و یا ضعف، بی‌حالی و تعریق غیرعادی در شما نمایان شد، حتماً این دکمه را فشار دهید.
  • معمولاً دستگاه‌های هولتر مانیتور به ضربه، حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی و فشار حساس هستند. باید هنگام استفاده از آن‌ها مراقب این موارد باشید.
  • هنگامی که از دستگاه نوار قلب هولتر مانیتور استفاده می‌کنید، نباید در مکان‌هایی که دارای امواج مغناطیسی هستند بایستید. به‌طور مثال: ورودی کنترل هواپیمایی یا بازرسی اماکن عمومی از جمله مکان‌هایی هستند که در این زمان برای شما ممنوع خواهند بود.

 

آیا گرفتن نوار قلب برای چندین مرتبه ضرر دارد؟

گرفتن نوار قلب حتی چند مرتبه در روز هیچ اشکالی ندارد و خطری برای آن وجود نخواهد داشت. نوار قلب از جمله آزمایش‌های بی‌خطر است که حتی در دوران بارداری و شیردهی هم می‌تواند گرفته شود و هیچ‌گونه خطری برای مادر یا نوزاد ندارد. برخی از افراد ممکن است گمان کنند که دستگاه الکتروکاردیوگراف امواج الکتریکی به بدن وارد می‌کند. در حالی که این طرز فکر اشتباه است. دستگاه هیچ‌گونه برق یا الکتریسیته‌ای را به بدن وارد نمی‌کند، بلکه صرفاً امواج الکتریکی قلب را ثبت خواهد کرد. انجام تست نوار قلب هیچ آسیبی برای فرد بیمار نخواهد داشت.

 

مراحل آماده شدن برای گرفتن نوار قلب دستگاه زیواریتم

دستگاه‌های نوار قلب خانگی مراحل آماده‌سازی متفاوتی نسبت به دستگاه‌های نوار قلب بیمارستانی دارند. برای آنکه از دستگاه نوار قلب زیواریتم استفاده کنید، ابتدا باید اپلیکیشن ECGIB را در تلفن همراه خود نصب کنید.

بعد از نصب اپلیکیشن، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا فعال سازی به‌درستی انجام پذیرد. سپس باید باتری‌های سکه‌ای ۳ ولتی را داخل دستگاه قرار دهید. بعد از جای‌گذاری باتری باید دکمه reset دستگاه را بزنید. دستگاه زیواریتم را از طریق بلوتوث به تلفن همراه خود متصل کنید. حال نوبت به روشن کردن دستگاه می‌رسد. انگشتان خود را روی هر دو الکترود دستگاه به‌صورت هم‌زمان بگذارید.

در این مرحله نباید خیلی انگشتانتان را روی دستگاه فشار دهید، لمس کردن کافی است. هنگامی که چراغ روی دستگاه چشمک زد یعنی دستگاه روشن شده است. بعد از راه‌اندازی دستگاه و اتصال آن از طریق بلوتوث به تلفن همراه حالا نوبت به گرفتن نوار قلب می‌رسد. باید ابتدا دستگاه را روی یک سطح صاف و ساکن قرار دهید.

در مرحله بعد برنامه مربوط به زیواریتم را که در تلفن همراه خود نصب کردید باز کنید. سپس انگشتان را روی الکترودهای دستگاه قرار دهید. در این مرحله باید چند ثانیه منتظر بمانید. سپس نوار قلب شما به‌صورت زنده نمایش داده می‌شود. اگر می‌خواهید نوار قلب گرفته شده ذخیره شود، باید انگشتانتان را در یک بازه ۱۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای روی الکترودها قرار دهید.

نوار قلب‌های جیبی را می‌توانید در هر مکان و زمانی مورد استفاده قرار دهید. خوشبختانه با استفاده از نوار قلب‌های جیبی احتیاجی به تراشیدن موهای قفسه سینه نیست. برای آنکه نوار قلب شما درست‌تر گرفته شود، لازم است که دستگاه را روی میز بگذارید و کف دست‌هایتان طوری روی میز باشد که آن‌ها به یکدیگر نچسبند. همچنین لازم است که دو انگشت شما روی سطح الکترودها را کاملاً پوشش دهد. انگشت‌هایتان نباید بلرزد. اگر می‌خواهید کیفیت نوار قلب شما  بهتر باشد مقداری ژل، الکل یا آب نمک را به نوک انگشتان خود بزنید. هنگام گرفتن نوار قلب حرکت نکنید، به‌آرامی نفس بکشید و انگشتان خود را بیش از حد روی الکترودها فشار ندهید. همچنین بهتر است از صحبت کردن در این زمان بپرهیزید.

دستگاه نوارقلب زیواریتم

سخن پایانی

در این خلاصه بایدها و نبایدهای قبل و بعد از گرفتن نوار قلب بیمارستانی و خانگی را برایتان شرح دادیم. حال دیگر می‌دانید که هنگام گرفتن این آزمایش باید چگونه آماده شوید. مراحل آماده‌سازی و استفاده از دستگاه نوار قلب زیواریتم را برایتان شرح دادیم تا بتوانید دستگاه نوار قلب خانگی را هم به‌درستی به کار ببرید.