اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی چگونه انجام می شود؟

مانیتورهای ضربان قلب در حال حاضر بخشی از ساعت‌های هوشمند و ابزارهای تناسب اندام هستند که بسیاری از ما از آن‌ها برای بررسی ضربان قلب هنگام ورزش یا پیاده‌روی استفاده می‌کنیم؛ اما اندازه‌گیری نوار قلب (ECG/EKG) یک حسگر جدید در میان گجت‌های پوشیدنی است. اندازه‌گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی اولین بار توسط شرکت اپل و با اپل واچ سری 5 عرضه شد و موردتوجه قرار گرفت. این تکنولوژی جدید توانسته به‌ کمک بسیاری از بیماران قلبی بیاید که ثانیه‌ها برای رساندن آن‌ها به بیمارستان ارزشمند است. این گجت پوشیدنی درست شبیه به دستگاه نوار قلب واقعی عمل می‌کند و فعالیت الکتریکی قلب را به‌صورت دقیق اندازه می‌گیرد. اگر شما هم دوست دارید که با نحوه اندازه‌گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی بیشتر آشنا شوید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ آذر
1371 بازدید
اندازه گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی چگونه انجام می شود؟

مختصری درباره نوار قلب و اهمیت آن

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) یا (EKG) آزمایشی است که با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب، عملکرد قلب فرد را بررسی می‌کند. با هر ضربان قلب، یک تکانه (یا موج) الکتریکی از قلب انسان عبور می‌کند. این موج باعث فشرده شدن ماهیچه و پمپاژ خون از قلب می‌شود. دستگاه نوار قلب، فعالیت الکتریکی که از قلب می‌گذرد را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. پزشک با تفسیر نوار قلب می‌تواند تشخیص دهد که آیا این فعالیت الکتریکی طبیعی است یا نامنظم.

اگر فرد با مراجعه به پزشک علائم بیماری‌های قلبی مانند آریتمی، درد قفسه سینه یا تپش قلب را گزارش کند، پزشک در اولین گام انجام ECG را توصیه می‌کند. اهمیت انجام تست نوار قلب در تشخیص سریع و به‌موقع بیماری‌های قلبی و حملات قلبی است که قبلاً اتفاق افتاده است. تست نوار قلب امکان تشخیص موارد زیر را برای پزشک فراهم می‌کند:

  • ●برای تشخیص ریتم غیرطبیعی قلب که ممکن است باعث ایجاد لخته خون شده باشد؛
  • ●تشخیص مشکلات قلبی، از جمله حملات قلبی که اخیراً اتفاق افتاده یا نزدیک به رخ دادن است؛
  • ●تشخیص ریتم‌های غیر‌طبیعی قلب (آریتمی)؛
  • ●تشخیص انسداد عروق کرونر؛
  • ●تشخیص مناطق آسیب‌دیده عضله قلب (ناشی از حمله قلبی قبلی)؛
  • ●تشخیص بزرگ شدن قلب؛
  • ●تشخیص التهاب کیسه اطراف قلب (پریکاردیت)؛
  • ●تشخیص بیماری‌‌های غیر‌قلبی مانند عدم تعادل الکترولیت‌ها و بیماری‌های ریوی؛
  • ●بررسی بهبودی پس از سکته قلبی؛
  • ●بررسی میزان پیشرفت بیماری قلبی؛
  • ●آنالیز اثربخشی برخی داروهای قلبی یا ضربان‌‌ساز.

این کار تا چندی پیش با دستگاه‌های نوار قلب انجام می‌شد؛ اما از آن جایی که علم و تکنولوژی هر روز پیشرفت‌های جدیدی را تجربه می‌کند تا انسان آسایش بیشتری را در زندگی تجربه کند، تست نوار قلب با استفاده از گجت‌های پوشیدنی امکان‌پذیر شده است. در ادامه به بررسی اندازه‌گیری نوار قلب با گجت پوشیدنی می‌پردازیم.

 

آشنایی با گجت پوشیدنی و کاربرد آن

به نظر می‌رسد که در عصر ما همه‌چیز به‌سوی «هوشمند شدن» پیش می‌رود. تُستر هوشمند، قلاده هوشمند سگ، خانه‌های هوشمند، تلفن هوشمند و صدها ابزار و وسایل هوشمند دیگر. در عصر هوشمندی، هیچ‌چیز هوشمندتر یا نوآورانه‌تر از دستگاه‌های تولید‌شده در صنعت گجت‌های پوشیدنی‌ نیست. گجت‌های پوشیدنی هوشمند به جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های شخصی در لحظه کمک می‌کنند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا در مورد همه چیز، از سلامتی خود گرفته تا ورزش و تمرین، اطلاع پیدا کند. گجت‌های پوشیدنی در سراسر دنیا از ابزارهای محبوب و کاربردی محسوب می‌شوند.

اما گجت پوشیدنی دقیقاً چیست؟ گجت‌ پوشیدنی‌، ابزار الکترونیکی است که فرد آن‌ را می‌پوشد تا گجت نزدیک به پوست یا در تماس با پوست قرار بگیرد و داده‌های مهم پزشکی، بیولوژیکی و ورزشی را با‌دقت به پایگاه داده منتقل کند. ابزارهای پوشیدنی صنعت اینترنت اشیا را به غول تریلیون دلاری امروز تبدیل کرده است Apple Watch .و Fitbit نمونه‌های کلاسیک فناوری گجت پوشیدنی هستند. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ژاکت‌های هوشمند و گجت‌های متنوع دیگر ما را به‌سمت یک سبک زندگی بهتر هدایت می‌کنند.

 

صنعت مراقبت های بهداشتی و علم پزشکی احتمالاً بیشترین مزیت را از فناوری گجت‌های پوشیدنی دریافت می‌کند. بیمارانی که از این دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توانند اطلاعاتی از دمای بدن، ضربان قلب، فشار خون و دیگر علائم بدن را اندازه‌گیری کنند؛ این اطلاعات دریافت‌شده توسط گجت در لحظه به تیم پزشکی معالج آن‌ها ارسال می‌شود. اگر بیمار با مشکلی مواجه شود، پزشکان سریع‌ترین راه برای کمک‌رسانی به او را انتخاب می‌کنند. کل فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌ها اکنون به لطف داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک دستگاه گجت پوشیدنی سریع‌تر انجام می‌شود، زیرا پزشکان دیگر نیازی به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌ها برای تعیین یک بیماری را ندارند. آن‌ها می‌توانند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک ابزار پوشیدنی رجوع کنند تا به‌سرعت علت مشکل را برای بیمار حل کنند.

 

آشنایی با گجت پوشیدنی اندازهگیری نوار قلب

گجت پوشیدنی نوار قلب عملکردی مشابه با دستگاه نوار قلب دارد. اساس کار این گجت مانند سایر گجت‌های پوشیدنی است، یعنی برخلاف دستگاه الکتروکاردیوگرام که از الکترودها و سیم‌های زیادی تشکیل شده است، بدون نیاز به سیم با تماس به پوست، فاکتورهای ضروری برای بررسی قلب را اندازه‌گیری می‌کند. گجت پوشیدنی یا شبیه به یک کمربند طراحی شده است که با اتصال آن به قفسه سینه فعالیت الکتریکی قلب ثبت می‌شود یا شبیه به یک ساعت هوشمند است که روی مچ دست قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.

 

فعالیت الکتریکی ثبت‌شده توسط این گجت پوشیدنی از طریق اپلیکیشن مخصوص آن روی تلفن همراه هوشمند قابل‌مشاهده است. اطلاعات ثبت‌شده‌ این گجت‌ها از طریق اینترنت قابل‌ارسال به پزشک معالج نیز هستند و به این ترتیب پزشک می‌تواند درمان و کنترل بیمار از راه دور را انجام دهد.

 

انواع گجت‌‌های پوشیدنی اندازه‌گیری نوار قلب

همان‌طور که اشاره کردیم، گجت‌های پوشیدنی مخصوص اندازه‌گیری نوار قلب در حال حاضر در دو نوع مختلف عرضه می‌شوند:

  1. گجت پوشیدنی طراحی‌شده به‌صورت بندهای سینه؛
  2. گجت پوشیدنی با طراحی سنسورهای اپتیک که به‌شکل ساعت هوشمند استفاده می‌شوند.

این دو نوع گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب تقریباً از یک شیوه استفاده می‌کنند که در ادامه به آن‌ها به‌صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

 

گجت پوشیدنی بندهای سینه برای اندازهگیری نوار قلب

گجت‌های پوشیدنی که به شکل بند سینه برای اندازه‌گیری نوار قلب طراحی شده‌اند، معمولاً دارای یک بند بلند پلاستیکی هستند که دور سینه بیمار قرار می‌گیرد. در داخل این بند، الکترود کوچکی تعبیه شده است که وقتی بند به پوست متصل می‌شود و بیمار شروع به ورزش می‌کند، الکترود داخل بند، سیگنال‌های الکتریکی قلب را دریافت می‌کند و تغییرات آن‌ها را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. اطلاعات اندازه‌گیری شده به تنها قسمت قابل جدا شدن گجت، یعنی فرستنده، ارسال می‌شود. فرستنده‌ این گجت پوشیدنی دارای ریزپردازنده‌هایی است که سیگنال‌های الکتریکی ضربان قلب را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند؛ ریزپردازنده‌ها سیگنال‌های الکتریکی قلب را به‌صورت منحنی‌های معنادار از طریق بلوتوث به اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند ارسال می‌کنند. این اطلاعات توسط پزشک معالج نیز قابل‌مشاهده است.

 

گجتهای پوشیدنی مجهز به سنسور اپتیک (ساعت هوشمند) برای اندازهگیری نوار قلب

رایج‌ترین نوع گجت‌ پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب سنسورهای اپتیک هستند که شبیه به ساعت مچی طراحی شده‌اند. اساس کار این نوع گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب، استفاده از روش فوتوپلتیسموگرافی است که در آن با تابش نور نامرئی مادون قرمز به پوست، سیگنال‌های الکتریکی قلب اندازه‌گیری می‌شوند.

گجت‌های پوشیدنی دارای سنسور اپتیک مجهز به یک لامپ LED هستند. زمانی که بیمار این گجت را می‌پوشد، نور لامپ در طول موج‌های مختلف به مچ دست تابیده می‌شود و سنسور دیگری که در گجت قرار دارد، اطلاعات به‌دست‌آمده از جریان خون را به‌‌کمک الگوریتم‌های تعریف شده، به شمارش ضربان قلب تبدیل می‌کند. در واقع در این روش، اندازه‌گیری نوار قلب به‌کمک نور تاباند‌ه‌شده به جریان خون انجام می‌شود. اطلاعات دریافت و تحلیل‌‌شده، به اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند ارسال می‌شود و وضعیت قلب بیمار قابل‌بررسی است.

 

گجت سنسور اپتیک یا بند سینه؟ کدام یک برای اندازهگیری نوار قلب بهتر است؟

اکنون که با دو نوع مختلف گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب آشنا شدیم، این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک از انواع گجت‌های پوشیدنی برای خرید مناسب است؟

گجت‌های بند سینه با توجه به طراحی‌شان، در نزدیکی قلب قرار می‌گیرند و به همین دلیل دقت بیشتری در اندازه‌گیری نوار قلب دارند. طراحی این گجت‌ها شبیه به دستگاه الکتروکاردیوگراف بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است و دقیقاً کار این دستگاه را به‌روش مدرن‌تر و جدیدتر انجام می‌دهند. از سوی دیگر الکترودهای سنسورهای گجت پوشیدنی بند سینه، دقیقاً در وسط سینه بیمار محکم قرار می‌گیرند و به همین دلیل دقت بالایی در اندازه‌گیری دارند و احتمال خطا در آن‌ها کمتر است.

هر چند که محبوبیت گجت‌های بند سینه زیاد است، اما این امر نشان‌دهنده غیر‌قابل‌اطمینان بودن گجت‌های دارای سنسور اپتیک یا عدم محبوبیت آن‌ها نیست. بسیاری از افراد به‌دلیل قابلیت حمل گجت‌های دارای سنسور اپتیک، آن‌ها را به بندهای سینه ترجیح می‌دهند. ضمن این که اگر این مچ‌بندها در محل صحیح روی مچ قرار داده شوند، اندازه‌گیری نوار قلب را با دقت بالا انجام می‌دهند.

به‌طور کلی، گجت بند سینه بهترین گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب ورزشکاران حرفه‌ای و افراد دارای فعالیت فیزیکی است که می‌خواهند فعالیت الکتریکی قلب را به‌طور دقیق بررسی کنند. اما اگر ورزشکار حرفه‌ای نیستید و تنها برای اطمینان از سلامت عمومی خود تصمیم به خرید گجت پوشیدنی برای اندازهگیری نوار قلب دارید، مچ‌بندهای دارای سنسور اپتیک انتخابی مناسب برایتان خواهند بود و به‌دلیل راحتی حمل آن‌ها، بدون احساس خستگی می‌توانید در تمام طول روز آن‌ها را روی مچ دستتان داشته باشید.

 

کلام آخر

این روزها، ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی از ابزارهای مد و زیبایی به ردیاب‌های جامع سلامت تبدیل شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای گجت‌های پوشیدنی در حال حاضر در حوزه پزشکی و سلامت، قابلیت اندازه‌گیری نوار قلب آن‌ها است. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام یک فرآیند پزشکی برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب و بررسی هر‌گونه ناهنجاری است. در این مطلب به بررسی نحوه‌ عملکرد گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب پرداختیم و با دو نوع مختلف این گجت‌ها، یعنی گجت بند سینه و گجت دارای سنسور اپتیک، آشنا شدیم. برای خرید بهترین نوع گجت پوشیدنی برای اندازه‌گیری نوار قلب با توجه به نیاز و استایل زندگی خود، انتخاب مناسب را انجام دهید.